Lämmin sää on edesauttanut sekä projektieni edistymistä että kasvien kehitystä. Parissa päivässä on monet kasvit puhjenneet kukkaan. Ihanimpia ovat tietysti hedelmäpuut. Parissa päivässä ovat nuput auenneet täyteen kukkaloistoon.

Ensimmäiset omenapuun kukat:

Nyt näyttävät jo tältä:

Olen puurtanut lähinnä kasvimaaprojektin parissa. Tänään sain mansikkamaan valmiiksi, juuri sopivasti ennen sadetta. Tämän päivän urakkaan kuului myös pienen kirsikkapuun siirto alapihan varjosta aurinkoisemmalle paikalle miehen ystävällisellä avustuksella. Jännä nähdä kuinka siirto onnistui kun jäi näin myöhäiseen ajankohtaan. Olen epäillyt huonon sadon syyksi varjoisaa kasvupaikkaa, mutta nyt huomasin osan kukista olevan tuhoutumispisteessä. Liekö sittenkin syynä joku tauti tai tuholainen. Pitää vielä selvitellä asiaa.

Viime vuonna suunnittelin kasvimaalle laatikoita, jotta alue näyttäisi siistimmältä ja selkeämmältä. Olin itsekin kyllä vähän skeptinen niiden valmistumisesta, ajattelin nimittäin nakittaa homman miehelleni. Päätin kuitenkin oikeasti haluta laatikot jo tänä vuonna, joten ei auttanut kun ottaa saha ja vasara kauniiseen käteen. Lopputuloksesta olen oikein ylpeä, vaikka mieheni tänään kommentoikin laatikoiden olevan kauhean rumia. No okei, onhan ne Kekkilän uudet viljelylaatikot upeita, mutta niitä olisi tarvinnut aika monta (á jotain 70 euroa). Eikä näissä minun versioissa olekaan "viimeistellyn ilmeen antavia nurkkaliitoksia". Mutta minun laatikkoni olivat lähes ilmaisia: ei tarvinnut invastoida kuin muutama naula!  Olen jo saanut viisi laatikkoa tehtyä, vielä pitäisi nikkaroida pari pienempää lapsia varten. Kuvassa laatikot on vielä asentamatta paikoilleen sekä maa kääntämättä ja kitkemättä. Ilta ja sade yllättivät, joten piti lopettaa urakointi tältä päivältä.

Taaemmat laatikot (2 kpl) ovat kooltaan 280x90 cm ja kolme etummaista 410x125 cm. Suunnitelma tällä hetkellä on seuraava: taakse vasemmalle kesäkurpitsaa 3 kpl, taakse oikealle sipuli, punasipuli ja porkkana. Etummaisiin laatikoihin vasemmalta oikealle: perunaa (kaksi vakoa), keskelle pavut, herneet ja maissit, oikealle puolet kaaleja (parsakaali, kukkakaali, kyssäkaali), puolet juureksia (lanttu, nauris ja punajuuri). Kurkun taimet laitan mansikkamaan reunaan. Kyllä tästä vielä hyvä tulee.